وکیوم فرمینگ چیست؟

يکي از مقرون به صرفه ترين روش ها براي توليد قطعات پلاستيکي و بسته بندي محصولات مي باشد.

فيلم يا پلاستيک هايي که ميتوان با تکنولوژي وکيوم فرمينگ، به آن ها فرم داد عبارتند از فيلم pvc، hp، pet.

وکیوم فرمینگ چیست؟
فرایند شکل دهی حرارتی با اصلاح فشار : (Pressure Thermoforming) یکی از زیر شاخه‌های شکل‌دهی حرارتی است. این روش یک فرایند پیشرفته برای شکل دهی ورق‌های پلاستیکی است که از فشار مثبت هوا برای اعمال نیرو بر ورق گرم شده جهت قالب گیری استفاده می‌شود. بسیاری از قطعات پلاستیکی از ظروف یک بار مصرف گرفته تا طلق‌های بسته‌بندی محصولات یا حتی داشبورد خودروها، جداره داخلی و روی در یخچال، حباب‌های پلاستیکی، جای تخم مرغ و امثال آنها از این روش تولید می‌شوند.
ترمو فرمینگ یا شکل دهی حرارتی(وکیوم فرمینگ)، یکی از روشهای پرکاربرد شکل دهی پلاستیک هاست. در این فرایند ابتدا ورق پلاستیکی گرما نرم (ترمو پلاست) آنقدر حرارت می‌بیند تا نرم و انعطاف‌پذیر شود. سپس این ورق نرم شده روی قالب گذاشته شده و روی قالب کشیده می‌شود و شکل قالب را به خود می‌گیرد. ورق ماده اولیه به روش اکستروژن تولید می‌شود. بسته به ضخامت، ورق اولیه می‌تواند به شکل ورقه‌های مجزا یا ورق توپ پیوسته باشد.

فرایند شکل دهی حرارتی از دو مرحله اصلی تشکیل شده است:
الف) گرمادهی

ب) شکل دهی
گرمادهی:در این مرحله ورق پلاستیکی گرمانرم (ترمو پلاست) آنقدر حرارت می‌بیند تا نرم و انعطاف‌پذیر شود. عمل گرمادهی معمولاً با استفاده از المنت‌های حرارتی که یک یا هر دو طرف ورق پلاستیکی و با فاصله‌ای معین از آن قرار می‌گیرند، انجام می‌شود. با توجه به جنس پلیمر و ضخامت ورق میزان گرمادهی می‌بایست کاملاً مشخص و تنظیم شده باشد.
شکل دهی: روش‌هایی که برای انجام مرحلهٔ شکل دهی در فرایند شکل دهی حرارتی به کار می‌روند را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

وکیوم پلاستیک خیام

شکل دهی با فشار
۱- شکل دهی با خلأ (Vacuum Forming)
۲- شکل دهی با فشار هوا (Pressure Forming)
۳- شکل دهی مکانیکی (Mechanical Thermoforming)
شکل دهی با فشار هوا که دومین روش شکل دهی حرارتی است در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول، ابتدا ورق پلاستیکی که از قبل گرم شده را روی حفره‌های قالب بگذاریم در مرحله دوم، اعمال نیرو توسط فشار هوا از سمت بالا روی ورق قالب می‌باشد در این حالت ورق به درون حفره قالب کشیده می‌شود و لازم به توضیح است که برای بیرون راندن هوایی که در بین ورق و قالب به دام افتاده است منافذی در قالب باید تعبیه شود.



پاسخی بگذارید